Bu sayfadasın: Anasayfa Eleştiriler Gizler, Sesler, Hikâyeler

Eleştiri Gizler, Sesler, Hikâyeler



“Gizler, Sesler, Hikayeler” PEN Kadınlar Komitesi’nin Hollanda İstanbul Konsolosluğu’nun desteklediği “Kadın yazarların Anadolu buluşması” projesi kapsamında, kadın yazarlarla 2009 yılında aşağıda belirtilen toplam 11 ile giderek, orada yaşayan kadınlarla düzenlemiş oldukları edebiyat, yazmak ve okumak konulu toplantılardan ortaya çıkan bir kitap.


1.buluşma: Bursa (ipek kozasında çakıltaşı), 29-30 Kasım 2008, katılımcılar: Şebnem İşigüzel, Mine Söğüt, Özlem N.Yılmaz.

2.buluşma: Edirne (kadın-edebiyat-hayat), 28 Subat-1Mart 2009, katılımcılar: Aslı Tohumcu, Gönül Kıvılcım, Karin Karakaşlı, Müge İplikçi, Nalan Barbarosoğlu, Nazan Haydari, Özlem N.Yılmaz, Sezer Ateş Ayvaz.

3.buluşma: Viranşehir-Urfa (viranşehir’le kesişen yollar ve sınırlar), 06-07 Mart 2009, katılımcılar: Oya Baydar, Sezer Ateş Ayvaz, Özlem N.Yılmaz, Müge İplikçi, Nazan Haydari

4.buluşma: Trabzon (kültür haritasında edebi bir değer), 24-25 Nisan 2009, katılımcılar: İnci Aral, Müge İplikçi, Karin Karakaşlı

5.buluşma: Diyarbakır (surlar, sırlar, anlatılar), 25-26 Nisan 2009, katılımcılar: Ayşe Sarısayın, Yasemin Yazıcı, Sezer Ateş Ayvaz, Özlem N.Yılmaz, Nalan Barbarosoğlu

6.buluşma: Mardin (taşa nakışlı hayat ve edebiyat), 02 Mayıs 2009, katılımcılar: Latife Tekin, Nalan Barbarosoğlu, Karin Karakaşlı

7.buluşma: Mersin (denize açılan söylenceler), 16 Mayıs 2009, katılımcılar: Ayşe Kilimci, Sibel K.Türker, Sezer Ateş Ayvaz

8.buluşma: Antakya (rüzgârla dost olan sokaklar), 18-19 Mayıs 2009, katılımcılar: Işıl Özgentürk,Ayşe Kilimci, Sibel K.Türker, Sezer Ateş Ayvaz

9.buluşma: Konya (kışkırtan hayat, başkaldıran edebiyat), 30-31 Mayıs 2009, katılımcılar: Feryal Tilmaç, Gönül Çolak, Yeşim Koçak

10.buluşma: Eskişehir (evler, sokaklar, kadınlar), 06-07 Haziran 2009, katılımcılar: Nursel Duruel, Nemika Tuğcu, Nalan Barbarosoğlu

11.buluşma: Dikili (ne olur barış), 07 Eylül 2009, katılımcılar: Feyza Hepçilingirler, Müge İplikçi, Karin Karakaşlı, Jale Sancak


Bu kitapla ilgili Radikal Gazetesi (19.11.2009)’da çıkan Necmiye Alpay’ın haberi:


Bir albüm-kitap: PEN Kadın Yazarlar Komitesi’nin “Gizler, Sesler, Hikâyeler” adlı çalışması. Üstbaşlık: “Kadın yazarların Anadolu buluşması”. İçinde bu buluşma deneyimlerine ilişkin tanıtımlar, ürünler, sorular ve yanıtlar var. Bir boyutu edebiyat, diğeri ise kadın olmak. PEN Kadın Yazarlar Komitesi daha çok “birbirimize sahip çıkıyoruz” ilkesiyle hareket ediyor. Daha önce, önceki kuşakların kadın yazarlarına, Peride Celal’e, Nezihe Meriç’e, Leylâ Erbil’e, Duygu Asena’ya, Güzin Dino’ya sahip çıkan çalışmalar yapmışlardı. Ve 2009 yılı boyunca, komite dışından farklı kadın yazarları da işin içine katarak çeşitli illere (tam olarak on bir ile) gidip oralarda yaşayan kadınlarla edebiyat, yazmak ve okumak konulu toplantılarda bir araya gelmeye çalıştılar.

“Gizler, Sesler, Hikâyeler”, bu son çalışmanın ürünü. Kitabın ilk bölümündeki metinlerden bir görev ve yapıcılık ilkesi okunuyor; özendiricilik, destekleyicilik, çağırıcı olma, kadınlara kapı açma çabası... Bir tür Feridelik! Karin Karakaşlı’nın sunuş niteliği taşıyan, “biz” kipindeki yazısında, içselleştirilmiş durumda bu ilkeler. Ardından gelen diğer değerlendirme yazılarında da, bazılarında ayaküstü uğranmış gibi dursa bile, aynı işlevsellik ya da gereklilik duygusu seziliyor. Feridelik, talep karşılıklı olduğunda ve soru(n)lar ortaya dökülebildiğinde, verimli bir karşılaşma sağlıyor. Sibel K. Türker, Yasemin Yazıcı ve Gönül Çolak’ın değerlendirmelerinde, kadınların çağrılı olduğu atölye toplantılarına bazı illerde erkeklerin de gelip kurulmalarına, bazen de ağırlık koyma eğiliminde olmalarına dikkat çekiliyor. Işıl Özgentürk, “pek çok kişi ne yazık ki, hikayenin, romanın çok kolay yazıldığına inandırılmış” diyor: “‘Ben yazdım oldu,’ her yerde olduğu gibi burada da karşımıza çıktı”. Evsahibi konumundaki yazarlardan İlkay Noylan, edebiyattaki kadını konuşmadan önce gündelik yaşamdaki kadından konuşulmasının, deneyimsiz kadın yazarlar açısından yol açıcı olduğunu belirtiyor.

Kitapta yaratıcı ürün olarak, öyküler ve dört şiir var. Son bölümdeki söyleşiler ise, ‘yazarın yazma nedenleri, “yazarın dili” kavramı, edebiyat-hayat etkileşimi’ gibi genel geçer sorular ile, ‘kadın yazar/ erkek yazar’ farkına ilişkin özgül sorulardan oluşuyor. Bu kitap satışta değil, çünkü proje Hollanda Başkonsolosluğu’nun desteğiyle gerçekleştirilmiş. Bundan dolayı bazı kuşkucu sorularla da karşılaşmış yazarlar. Çalışmanın enerjisi eleştirel bir gerilime yöneltilmemiş. Her şey, kadınların dile gelebilmesi için seferber edilmiş sevecen bir dil ve dikkat etrafında dönüyor. Sevecen, ama popülist değil; tam o sınırda durmasını biliyor.

geri